E a vida continúa
Debo empezar cunha confesión: non cheguei a ler Herba moura. Deixeime
levar por un absurdo prexuízo cara a súa autora, ou cara a imaxe que os
medios de comunicación transmitiron dela; as súas declaracións a favor
de lavar os cueiros dos bebés e en contra das nais e pais que non van
levar e recoller os fillos ao colexio, ou das mulleres que "explotan" a
outras mulleres contratándoas como asistentas. Tiña un argumento
adicional, este estritamente literario: A palabra das fillas de Eva,
ensaio ao que me encamiñei con grande entusiasmo por mor da
recomendación dun amigo, houben deixalo xa no primeiro capítulo,
convencido de que ese libro non era para min. Non prestei pois demasiada
atención a Teresa Moure, convertida xa no maior fenómeno das letras
galegas dos últimos anos, até que este mes de xuño a escoitei defendendo
de maneira espléndida o seu discurso como mantedora dos Premios Xerais,
O carácter revolucionario da escrita e das palabras. Aquel texto,
vibrante e enérxico, foi toda unha sacudida para os alí presentes,
compartisemos ou non todo ou parte do seu contido. Aquela tarde souben
que estaba equivocado.
A nova obra de Teresa Moure, Benquerida catástrofe é unha magnífica novela, unha das mellores que podemos atopar
hoxe nos estantes de novidades. Por ousadía, por audacia, por
atrevemento; por permitirse toda sorte de reflexións e disertacións sen
deixar de lado un soterrado sentido do humor, por xogar coa estrutura
guiada polo puro pracer. Porque se algo parece claro lendo o libro é que
Teresa Moure o pasou extraordinariamente ben escribíndoo, e que ninguén
entenda isto como unha rebaixa dos seus valores e intencións, antes
polo contrario. Benquerida catástrofe non é de ningunha maneira un
divertimento ocioso e menor; é unha obra radical e profunda que fala de
homes e mulleres, de amores e desamores, de identidades e de
transformacións. Un texto sobre a procura lexítima, laboriosa e
inevitábel da felicidade. Adam Cairbourgh e Eva Muíños forman unha
parella aparentemente estábel e perfecta até que nun momento determinado
empeza a deixar de selo. Unha viaxe a Londres dela cos seus compañeiros
de instituto, o sentimento de culpa, ou de responsabilidade, por terse
deitado cun alumno adolescente, os problemas de pel de Adam e as súas
visitas ao doutor Castiñeira, con quen mantén amábeis conversas e en
cuxa consulta coñece a Marisa, que experimenta por el un amor puro,
esencial e verdadeiro, máis alá dos corpos e das formas, uns días de
descanso de Eva nun convento e o seu encontro alí con Ana, unha rapaza
non por nova menos coñecedora das relacións persoais... toda unha longa
serie de circunstancias e de encontros suman e restan para provocar o
distanciamento da parella e a mutación final, a metamorfose definitiva
das eirugas en bolboretas.
Dotada dun poderoso e intelixente
humanismo, a novela avanza con ritmo veloz ao longo de páxinas
luminosas, que de cando en cando fálannos directamente a nós e teñen o
atrevemento xenial de nos dar consellos de lectura. A escrita de Teresa
Moure é lírica e detallista, pero tamén está chea de forza e de potencia
narrativa. A súa prosa é lúdica, si, pero tamén intensamente
sentimental, inzada de tenrura e de emocións, que constrúe e non
destrúe; espiritual no mellor sentido da palabra. Benquerida catástrofe
pode verse como un sublime libro de autoaxuda, como no fondo o son todos
os grandes libros, sexa cal sexa a historia que conten. Porque lemos
para entender o mundo e para entendernos a nós mesmos, para intentar
descubrir as chaves que mellor abren as portas das nosas vidas. Tanto
ten que a autora non comprenda ben de todo os números primos: o seu
libro é un acto capital de creación, fermoso, engaiolante e transgresor.
Martin Pawley. Publicado en PROTEXTA, Suplemento de libros da revista TEMPOS NOVOS, nº 4, outono 2007.
Ningún comentario:
Publicar un comentario