Palermo, anos 30. Un funcionario fascista que vén de ser despedido volve
á que era a súa oficina e asasina o seu antigo xefe e o home que o
substituíu no posto. A súa esposa agarda por el fóra no coche; saen ao
campo e alí, lonxe de todos, viólaa e mátaa. En menos de quince minutos
fica retratada a reacción cruel e violenta dun home desesperado, Tomasso
Scalia (o actor Ennio Fantastichini), que cos seus actos marcha directo
á pena capital entre o entusiasmo popular que brama pola execución do
“Monstro de Palermo”.
Aí podería acabar o conto, mais realmente é aí
onde empeza. Porque o interese de Gianni Amelio (e o de Leonardo
Sciascia, autor da novela na que se basea o filme) non está no
condenado, senón no xuíz encargado do seu caso, Vito de Francesco -un
sensacional Gian Maria Volontè- empeñado en mirar máis aló para
descubrir que máis miserias hai de fondo e, sobre todo, evitar a
execución, a aplicación dunha inhumana condena que segundo a propaganda
do réxime facilita que a xente poida durmir deixando as “portas abertas”
que anuncia o título. Da man dese personaxe de serenidade memorábel -e
do seu encontro con outra figura modélica, o xurado popular Consolo
(Renato Carpentieri), un home do campo que herdou unha impresionante
biblioteca- Gianni Amelio transforma un drama xudicial nun estudo sobre
os crimes e os seus castigos cun ollo posto en Dostoievsky e, sobre
todo, nunha convincente alegación contra a pena de morte e a favor da
compaixón, a arma máis nobre para sobrevivir en tempos de corrupción e
totalitarismo.
Martin Pawley. Texto escrito para o ciclo "Creo en Italia... Máis che vale!" de Cineuropa 2013.
Ningún comentario:
Publicar un comentario