Julio Cortázar (1914-1984), autor de excelentes libros de relatos breves como
Bestiario (1951) ou Final del juego (1956), adquire madurez narrativa
cos maxistrais contos de Las armas secretas (1958). Acada sona
internacional con obras da relevancia (e natureza lúdica) de Historias
de cronopios y famas (1962), apoteose do absurdo existencial e histórica
loa do humor e a subversión como puntais da civilización e, sobre todo,
a novela de efluvios vangardistas Rayuela (1963), dotada dun esqueleto
complexo, rotundas preocupacións lingüísticas e estruturais e varias
criaturas inesquecibles (La Maga, Oliveira, Morelli). O cine, en
primeiro lugar arxentino (Antín, Wilenski), comeza a preocuparse polos
seus relatos de ton fantástico, os seus xogos coa noción temporal, os
seus modelos de narración abertos e posuidores de insólitas doses de
estrañamento. Colabora no seu único guión -mentres Buñuel desiste no
intento de traspoñer o relato Las ménades-, xunto ao director
arxentino Manuel Antín, autor de ata tres versións sobre a súa obra, en
Circe (1963).
Próximo a un surrealismo estimulante, sempre asentado en
París, tradutor de Poe e admirador de Jarry, glosado por literatos de
valía (Benedetti, Lezama Lima, Vargas Llosa, Fuentes, Yurkievich ou
Sarduy), buscador imaxinativo, Cortázar escribe a prodixiosa miscelánea
depredadora de toda solemnidade La vuelta al día en 80 mundos (1967)
–auténtico modus vivendi e declaración de principios existencial onde a
literatura por unha vez non é máis sagrada que o jazz e o boxeo-,
seguida dunha incitación a reestruturar tanto a realidade como a súa
representación e a obra artística que se nos ofrece en 62. Modelo para
armar (1968), recuperación dunhas notas inconclusas saídas dun capítulo
(o 62) de Rayuela. Tempos de sensata e necesaria ruptura, nos estertores
da modernidade dos anos 60, Antonioni (Blow Up), Godard (Weekend) e
Antín (La cifra impar; Intimidad de los parques) dan boa conta de
inspirados textos. E Cortázar continúa a súa produción de relatos,
mesturando agudos retratos psicolóxicos, mergullos no fantástico cotián e
abominable, metanarración e intertextualidade cunha crecente afinidade
coa militancia política que o leva a publicar El libro de Manuel (1973),
libro clave que o achega aos destinos dos máis desfavorecidos, o
distancia dalgúns compañeiros de xeración -entendidos para sempre como
cortesáns progresivamente pasivos e acomodaticios-, ao tempo que xera
simpatías e seguidores por todas as partes. Defensor de causas
deslixitimadas polos poderes do capitalismo, sempre á procura de
revitalizar as súas publicacións, o seu último libro de relatos data de
1983, Deshoras.
Tras a súa morte, non cesan as aproximacións fílmicas ao
seu perfil e documentais vibrantes como Cortázar (1994) ou Cortázar:
Apuntes para un documental (2002) e Paris-Marseille (2004), conviven con
versións dos seus relatos presentadas de modo parcial (La vida secreta de las palabras) ou como agudas variables (Sinfín), como prolongacións
simbólicas (Furia), ás veces a modo de artiluxio metalingüístico (Jogo subterráneo), contendo peripecias biográficas (Diario para un cuento) e
amosando a súa universalidade, chegando ata Galicia nun dos traballos
fundacionais do cinema longo en 35 milímetros (Urxa, 1989). Toda esta
disparidade esixe unha coda: os compoñentes fantásticos e marabillosos
impóñense neste conxunto de adaptacións, como ben lembra o escritor
cinematográfico arxentino Javier Porta Fouz, á produción cronopia e máis
humorística, só captada fugazmente neste corpus de títulos. Unha
circunstancia que estimula e renova constantemente as posibilidades de
trasladar a súa obra advertindo a un tempo dos riscos de tamaño desafío.
José Manuel Sande
Ningún comentario:
Publicar un comentario