Amarga victoria
Empezarei cunha obviedade: a obra que Xosé Carlos Caneiro (Verín, 1963)
leva publicada permítelle ocupar xa unha páxina destacada na historia da
cultura galega. É o único autor, xunto a Inma López Silva (Santiago,
1978), en ter recibido os dous premios de novela mellor dotados do país,
o Xerais -en 1992, con O infortunio da soidade-, e o Blanco Amor -con
Ébora, no ano 2000, que foi ademais Premio Eixo Atlántico-. Non remata
aí a listaxe de galardóns que acumula o escritor verinés: ten o Torrente
Ballester (Un xogo de apócrifos), o García Barros (Talvez melancolía), o
Vicente Risco de narrativa fantástica (A rosa de Borges) e outros máis
no ámbito da poesía (o Celso Emilio Ferreiro, o Cidade de Ourense ou o
Johán Carballeira). A súa obra coñece unha difusión que para si quixeran
a maioría dos autores galegos, mais non por iso deixa Caneiro de
sentirse ignorado polo sistema, mesmo maltratado, recompensado apenas
polo entusiasmo dun bo número de devotísimos seguidores que agradecen e
aplauden a rabiar os seus cada vez máis voluminosos libros.
Caneiro
ía para clásico en vida, mais polo de agora queda en autor de culto,
que non é pouco. Exerce de outsider e polemiza cos seus colegas de
profesión, nomeadamente Santiago Jaureguizar -"un redactor de escasa
lucidez e ínfimo talento", dixo del no seu blog-, mais tamén Manuel
Rivas e Suso de Toro. Porén é moi xeneroso co xornal onde escribe, tanto
na nosa lingua como nesa que din “común”, até dicir con infinita
desmesura que “non hai ningunha institución, persoa ou grupo político
que faga unha defensa máis tenaz deste país e dos seus intereses que La
Voz de Galicia”. Aí asoma o Caneiro fiel, amigo dos seus amigos,
afectuoso e cordial. O escritor bohemio e amante dos boleros, música esa
que García Márquez colocou no límite que separa o sublime e o ridículo.
Esa condición fronteiriza, que o Nobel colombiano aplicaba tamén a Cien
años de soledad, valería, salvando as distancias, oceánicas neste caso,
para cualificar a escrita de Xosé Carlos Caneiro, e en particular a súa
obra máis recente, A vida nova de Madame Bovary, pois toda ela fica
nalgún punto intermedio do camiño que leva da xenialidade ao desastre, e
na práctica situala nun ou noutro extremo depende tan só do grao de
"caneirofilia" do lector, que adorará o seu desatado lirismo ou
escachará de risa ante tanto melindre pretensioso.
Nas primeiras
páxinas de A vida nova de Madame Bovary, a protagonista, Hermelinda,
foxe dunha vida triste e gris, sen paixón, xunto a un home que a engana e
cun título de Doutora en Literatura Comparada pendurado da parede. É
unha “idiota que pasou vinte anos postrada aos pés do seu marido”,
sempre á espera de que “alguén escribise para ela un poema de amor”,
frases estas que parecen sacadas dunha novela de Danielle Steel.
Hermelinda coñece a Arístide Rocamora, “vendedor de alfombras e
enciclopedias”, buscador tamén de seres na procura dun compás que os
guíe e que acaban confluíndo na pensión “O Gatopardo”, da que é patroa
Aurorita, unha prostituta retirada, con “clase” e “cultura”.
Perdedores,
noctámbulos e adictos ao amor crúzanse ao longo das setecentas páxinas
dunha novela chea de referencias literarias que é Caneiro en estado
puro, cunha prosa coidada que parece exixir máis un recitado que unha
lectura, e desta volta quizá cun maior pouso de humor e optimismo. Unha
nova demostración da coherencia estilística dun autor de quen non
podemos negar que escribe moi ben iso que el quere escribir, e que no
seu rexistro é imbatíbel: ninguén vai facer nunca de Caneiro mellor que
Caneiro, igual que lle pasaba a Umbral, poñamos por caso. Que cada un
decida logo se esta Vida nova é unha obra mestra ou un delirio
romanticón; eu, se lles hei de ser sincero, atópome entre estes últimos.
Martin Pawley. Publicado en PROTEXTA, Suplemento de libros da revista TEMPOS NOVOS, nº 7, verán 2008.
Ningún comentario:
Publicar un comentario