Agustín, amigo:
Moito me acordei de ti estes días! E coma sempre o
cinema foi a causa (habería unha soa vez que falaramos en que non
apareceu o cinema nalgún momento da conversa?). Revisei un bo lote de
filmes antigos nas últimas semanas e non paraba de pensar “isto teño que
comentalo con Agustín”. Como agora xa non podemos falar por teléfono,
póñoo por escrito; quizais así chegue máis lonxe.
Sabes ben o que
supuxo para a industria do cinema americano a implantación, aló en
1934, do mal chamado “código Hays” (habería que referirse a el polo nome
real, “Motion Picture Production Code”). O de Hays vén por Will H. Hays, que foi presidente entre 1922 e 1945 do grupo de produtores e
distribuidores; antes diso, isto vaiche gustar, foi xefe do servizo
postal dos EEUU, un premio ao seu labor como xefe da vitoriosa campaña
presidencial do republicano Warren Harding.
O código de produción
foi un acordo de autocensura aceptado pola industria para evitar males
maiores baixo a influencia dos grupos de presión puritanos e relixiosos,
preocupados pola promoción do pecado e a inmoralidade no cinema. O
pecado e a inmoralidade poboaban igualmente outros sitios, mais o cinema
é unha arte de masas e parecíalles máis perigoso por seren as imaxes -e
nesa altura xa tamén as palabras faladas- máis explícitas e o seu
impacto máis inmediato. “Un libro describe, un filme expón de maneira
vívida”, di o código nos seus principios xerais. A lectura do texto completo é fascinante, é un exercicio perverso (e pervertido) de análise
da ferramenta fílmica que che recomendo vivamente. Atoparás parágrafos
coma este: “A maioría das artes apelan á madurez. A arte do cinema apela
ao mesmo tempo a todas as clases – maduros, inmaduros, desenvolvidos,
non desenvolvidos, os que respectan a lei, os criminais. A música ten
diferentes graos para diferentes clases; o mesmo a literatura e o
teatro. A arte das imaxes en movemento, combinando como combina os dous
recursos fundamentais de mirar unha imaxe e escoitar unha historia,
alcanza ao mesmo tempo a todas as clases da sociedade”.
Como
resultado desas reflexións, o código propuña unha reveladora listaxe de
recomendacións e prohibicións. O principio inspirador é deixar clara a
diferenza entre o ben e o mal na forma en que estes se presentan, sen
posibilidade ningunha de escala de grises. O que está mal está mal e non
pode suxerirse que teña algo de atractivo ou pracenteiro e moito menos
que os seus practicantes posúan algunha característica que os faga
simpáticos. Posto que o código emana dunha moral relixiosa cristiá xa
podes imaxinar que clase de cousas aconsellan evitar nos filmes, mais
paga a pena repasar algunhas. No vestiario dos actores e actrices, que
prime o recato. A nudez completa xamais; queda terminantemente prohibida
a visión en pantalla dos órganos sexuais e no caso das mulleres tamén o
peito. E non valen trucos: non se admiten tampouco as transparencias,
nin sequera que a roupa destaque en exceso esas “partes íntimas”.
Pernas, brazos, ombros e nádegas son “menos íntimas” e non causan tanta
reacción na audiencia, polo cal poden ser presentadas só se o esixe o
guión.
A tentación hai que facer por non chamala e para iso
cómpre evitar na trama escenarios asociados ao pecado, caso dos bordeis,
sexa cal sexa o lugar no que se desenvolva a acción (unha vez máis, non
valen os trucos, nada de situar o bordel nun país exótico e así salvar a
honra americana; a prostitución, nin amentala). Mais hai que estar
alerta, porque o pecado salta en calquera sitio. Os dormitorios parecen
lugares inocentes, mais... ai, se as paredes falasen! Amosar unha cama
fai que o espectador se desentenda do argumento e recorde que unha perna
tapa a outra. Precaución, pois, cos dormitorios; mellor non abusar.
Tampouco do alcohol e as drogas e o seu tráfico. A xente fóra da lei é
mala sen matices e os seus actos non se xustifican nin admiten
compaixón; o único que merecen é o castigo.
O sexo merece
capítulo especial, claro. O adulterio, base de tantos relatos, debe
manexarse con moral severa: non é algo tolerábel e antes ou despois os
amantes en pecado deberán purgar as súas culpas. Os bicos, nin longos
nin luxuriosos: breves e castos. Perversións, ningunha (e na categoría
de perversión entra todo o que non sexa unha relación heterosexual
“ordenada” dentro do matrimonio). Todo o enunciado até agora concorda
cunha visión moral que non che resulta allea, pois medraches baixo o
nacional-catolicismo franquista; choca máis estoutro punto, pura lóxica
Ku Klux Klan: nos filmes tamén quedará prohibida “a relación sexual
entre a raza branca e negra”.
Pois ben, antes de que o código
deitase unha lousa sobre a liberdade creativa o cinema de Hollywood viviu uns poucos anos de atrevida efervescencia. O veloz paso do cinema
mudo ao sonoro obrigou a repensar a forma de narrar as películas, houbo
que crear novas regras na linguaxe fílmica. Os “galáns” e as “inxenuas”
doutrora ceden paso a unha xeración de actores e actrices que conectan
máis e mellor coa realidade dun tempo novo, o da crise do 29 e a “Gran
Depresión”, tamén o tempo no que a incorporación da muller ao mercado
laboral é un feito (e unha necesidade).
Todo isto transforma
Hollywood. Os filmes anteriores ao código -o cinema “Pre-Code”- énchense
de personaxes femininos audaces, mulleres duras que sobreviven nunha
época dura empregando todos os recursos de que dispoñen. Mulleres que
dirixen empresas, como a que encarna Ruth Chaterton en Female, unha
yuppie varias décadas antes de que se inventase o termo; ou que, guiadas
pola lectura de Nietzsche, asumen que nunha sociedade explotadora
aproveitarse da necidade masculina é unha vía lícita para saír adiante,
caso de Barbara Stanwyck na espectacular Baby Face. O aborto, aínda
prohibido, é unha palabra imposíbel de pronunciar mais o espectador
atento sabe que é iso e non outra cousa o que leva á morte ao personaxe
da actriz Elizabeth Allan logo dunha breve relación adúltera con Clark
Gable no curiosísimo filme de médicos Men in White. En One Way Passage
emocionámonos co namoramento de William Powell e Kay Francis no
transatlántico que os leva de volta aos Estados Unidos, mais sabemos que
a súa relación é imposíbel porque ela ten unha enfermidade terminal e a
el espéralle unha condena a morte por un delito de sangue. Coñeces, con
certeza, outros filmes co mesmo espírito arriscado, os de Frank Capra
-It Happened One Night seguro, Platinum Blonde talvez, The Miracle Woman
aposto a que non-, os que protagonizou Mae West -o éxito dos seus
filmes salvou a Paramount da quebra-, os títulos fundacionais do cinema
de gángsters -The Public Enemy, Scarface-, a loucura desatada dos Irmáns Marx antes de seren (parcialmente) domesticados pola Metro Goldwyn
Mayer, o incipiente cinema de horror con criaturas carismáticas
-Frankenstein, A Momia- que dominan a función... Mais a inmensa maioría
dos filmes Pre-Code foron durante décadas tesouros agochados e aínda
hoxe son unha marabillosa rareza, por máis que Internet facilite o
acceso. Caeu sobre eles un velo nada inocente de ocultación e
esquecemento.
Teño sempre presente o día que me contaches como te
sentías estafado logo de descubrir, tardiamente, detalles que a censura
che cortou nunha morea de filmes que viches de adolescente e aínda
despois. Ao descubrir os estragos da censura dos que non eran consciente
e que transformaban de maneira decisiva filmes que non che deixaron
entender debidamente no seu momento. Estafado por todas as obras que a
ditadura non quixo que coñeceras, filmes dos que tiñas noticia polas
revistas de cinema que pasaches anos sen ver, demasiados nalgúns casos
porque o mundo e ti mesmo xa era diferente. A palabra era esa, estafa:
vendéranche algo que non era así. Doe pensar en todas as veces que o
poder (político, relixioso, económico) cortou o camiño da imaxinación e o
pensamento, que o fixo deterse e dar pasos atrás cando o ánimo dos
creadores era ir máis e máis adiante. No Hollywood do 1934, na España de
Franco ou na actualidade. Estafado me sentín eu cando descubrín, con
ollos abraiados, certo cinema portugués dos 80 e primeiros 90. Neses
anos debutaron cineastas fabulosos que non conseguiron dar continuidade
normal ás súas carreiras, que viviron longos períodos de silencio ou,
incluso, non chegaron a facer un segundo filme. Escuso dicir que esas
obras apenas tiveron difusión. Que marabilloso sería que en Galiza se
viran no seu verdadeiro tempo O movimento das coisas de Manuela Serra,
Uma pedra no bolso e Onde bate o Sol de Joaquim Pinto ou Xavier de
Manuel Mozos, filmes extraordinarios e ademais tan próximos a nós. Que
marabilloso sería que se viran con normalidade hoxe, igual que os filmes
Pre-Code. Que marabilloso sería non sentírmonos estafados.
Que
importante é, como ti fixeches, pelexar contra esa estafa. Expresar con
claridade que para curar as feridas primeiro é imprescindíbel ter claro
cales son e onde están. Que importante foi e é a túa coherencia e a túa
dignidade, loada incluso por aqueles que nunca tomarían algunhas
decisións que ti si tomaches. Que importante é a curiosidade, o espírito
crítico, o optimismo, o humor.
Unha aperta, compañeiro.
Martin Pawley
Texto publicado no Caderno de Estudos Chairegos, volume 8, editado polo Instituto de Estudos Chairegos en xaneiro de 2017.
Ningún comentario:
Publicar un comentario