Un aspecto curioso ao longo da historia do cinema, na que tan frecuentes
foron, son e serán os relatos de corte biográfico, é a notoria escasez
de películas baseadas na vida e obra de científicos, incluso os máis
grandes. Cando en 1999 a revista Time quixo celebrar o (falso) final de
século coa elección do “person of the century”, o persoeiro que ocupou a
capa foi Albert Einstein,
que, máis alá da súa extrema importancia no campo da física, é un rostro recoñecíbel coma poucos en todo o planeta dende hai
décadas. Iso é unha vantaxe e tamén un inconveniente, pois o desafío é
inmenso, mais tal desafío non foi óbice para vermos encarnacións de Gandhi ou
Marilyn Monroe. Segundo IMDB hai ducias de filmes nas que aparece algún “Albert Einstein”, mais ningún medianamente notábel que o tome coma referencia
argumental.
Nos anos 60 o célebre bioquímico Isaac Asimov
mantivo unha sección na revista Science Digest dedicada a responder de
forma breve ás preguntas dos lectores.
Unha delas, inevitabelmente, foi a de quen era na súa opinión o
científico máis importante de todos os tempos. O (memorábel) artigo de
Asimov comezaba dicindo que se a cuestión fose “quen era o segundo
científico máis importante” sería imposíbel acordar un nome; entre os
moitos posíbeis estarían Albert Einstein, Ernest Rutherford,
Niels Bohr, Louis Pasteur, Charles Darwin, Galileo Galilei, Clerk
Maxwell ou Arquímedes. Mais a pregunta buscaba “o primeiro” e iso, para el
e para “a maioría dos historiadores da ciencia”, era evidente: quen
debe ocupar a parte alta do podio é Isaac Newton. Respondan agora sen
consultar en Internet: vénselles á cabeza algún filme, algún actor que
fixese de Newton na pantalla grande?
Poderá alegarse que o
rigor e o ritmo da creación científica non son sempre compatíbeis coas
esixencias do cinema mainstream (tampouco do máis independente e autoral?) e que as máis das veces o tratamento
dos homes e mulleres da ciencia aposta polo novelesco e deixa moi ao
fondo -cando non as ignora por completo- as súas investigacións. Pode
ser, mais o caso é que nin sequera temos “biopics novelescos” desas
figuras. As biografías de Newton non
insinúan, en xeral, un retrato especialmente simpático do personaxe -o
cal, dito sexa ao paso, non é un impedimento cinematográfico, antes polo
contrario-, mais hai polo menos un período na súa vida sumamente suxestivo: os
“anni mirabiles” en que marcha de Cambridge para volver ao fogar materno
de Woolsthorpe forzado pola ameaza da Gran Praga de peste en
Londres, a mesma que novelizou Daniel Defoe en A Journey of the Plague
Year. Nese tempo fértil Isaac Newton prosegue ou completa traballos xa iniciados e
pon a punto os seus estudos sobre gravitación, dinámica e óptica e o
desenvolvemento do cálculo matemático cos que transformou para sempre non
xa a Historia da Ciencia, senón a Historia a secas.
Tivo
máis sorte Galileo, obxecto de interese para Lilliana Cavani e Joseph Losey. Máis ca Darwin, cuxa peripecia vital carece dun filme á súa altura
(Peter Greenaway serviuse del para unha mediometraxe composta, ao seu estilo, en forma de recargados “tableaux
vivants”). No Hollywood dos anos 30 e 40 os científicos aínda podían ser
protagonistas de biopics máis ou menos haxiográficos, empezando polo
estimábel The Story of Louis Pasteur de William Dieterle que lle
proporcionou a Paul Muni o Oscar ao mellor actor (e dous premios máis
aos escritores Pierre Collings e Sheridan Gibney polo argumento orixinal
e o guión). Unha gloria nacional coma Thomas Alva Edison inspirou dúas
producións de 1940: Young Tom Edison de Norman Taurog, e Edison, the man de Clarence Brown, con Mickey Rooney e Spencer Tracy na
pel do inventor en etapas ben diferentes da súa vida. Máis notábel é
Madame Curie de Mervyn LeRoy, que acumulou sete candidaturas aos Oscar,
dúas delas para a formidábel parella Walter Pigdeon e Greer Garson coma
Pierre e Marie Curie. O gran Georges Franju ocuparíase deles dous nunha curta de 1956.
A apaixonante vida de Richard P. Feynmann foi
parcialmente recollida en dous libros elaborados a partir de entrevistas
e conversas con Ralph Leighton, Surely You're Joking, Mr Feynmann e a
continuación What Do You Care What Other People Think?, que contribuíron
decisivamente á popularización de Feynmann -Premio Nóbel de Física e
lendario profesor- coma experto abridor de caixas fortes, tocador de
bongó e retratista de strippers. O seu paso polo Proxecto Manhattan, un
feito histórico de seu fascinante, discorre en paralelo ao seu
matrimonio con Arline, un amor de xuventude con final tráxico pola morte
dela por tuberculose. Unha historia emocionante e canonicamente
romántica, non exenta de humor, que puxo en imaxes o actor Mathew
Broderick na súa até o de agora única -e non especialmente afortunada-
experiencia coma director, Infinity, con guión da súa nai. Broderick
reservouse o papel de Feynmann, que lle permitía exercer unha vez máis
de “mozo encantador”, e confiou o de Arline a Patricia Arquette. Outro
espléndido episodio na biografía de Feynmann é a súa participación na
comisión que investigou o accidente do Challenger, que xustificou unha
recente TV-movie da BBC, The Challenger Disaster. Encarnou a ese Feynmann maduro, sabedor de que a
morte non anda lonxe, un William Hurt máis afectado do desexábel.
Mellor opción sería Alan Alda, xa vinculado ao personaxe a través da obra
teatral QED.
Nuns meses veremos a estrea comercial de The Theory of Everything (James Marsh) e The Imitation Game (Morten Tyldum),
vehículos de lucimiento actoral para Eddie Redmayne e Benedict
Cumberbatch nos papeis de Stephen Hawking e Alan Turing,
respectivamente. Mais a listaxe de personaxes pendentes de ser ben
tratados polo cinema é moi, moi extensa. Dende Michael Faraday,
científico xenial e gran divulgador, impulsor das Christmas Lectures que
perduran aínda hoxe -unha delas, a de 1859, serviulle a Deborah Stratman
coma fío estrutural dunha curta sublime, On the various nature of things- até Robert Oppenheimer, que deu, porén, para unha ópera de John
Adams, Doctor Atomic. E quen di eles dous, di Evariste Galois, falecido
aos vinte anos polas feridas dun duelo e que, consciente da probabilidade
dun desenlace fatal, dedicara a noite anterior a corrixir manuscritos
con valiosos contidos matemáticos. Lise Meitner, descubridora da fisión
nuclear á que lle negaron o Premio Nobel que si levou o seu colega Otto
Hahn. Émilie du Châtelet, tradutora do Principia Mathematica, amante de
Voltaire e do poeta Jean François de Saint-Lambert, de quen quedou
embarazada aos 41 anos: deixou escrito por carta a súa certeza de que
non sobreviviría á gravidez e así foi, pois faleceu uns días despois do
parto. As astrónomas Caroline Herschel e Henrietta Leavitt. Jocelyn Bell Burnell, descubridora dos pulsars, outra que quedou sen un Nobel que lle deron ao seu xefe Anthony Hewish. Ou aventuras coma a Expedición Balmis, misión de tres anos que levou a vacina contra a varíola a
América con vinte e dous nenos orfos da Coruña coma portadores vivos dos
anticorpos. Épicas ou intimistas, dramáticas ou esperanzadoras, son, en
suma, unha morea as historias da ciencia que o cinema aínda non soubo
empregar coma escusa.
Martin Pawley
Ningún comentario:
Publicar un comentario