No día en que se cumpren cen anos do nacemento de Woody Strode
(1914-1994) recupero un vello texto, actualizado, sobre o seu filme máis
emblemático.
Sergeant Rutledge
Warner Bros quería a Sidney Poitier ou Harry Belafonte coma protagonista de Sergeant Rutldege, mais o convencemento de John Ford de que era preciso un actor cun perfil máis duro permitiu que Woody Strode
se fixera co papel. Foi a actuación da súa vida. Ford ensaiou meticulosamente cada unha das súas escenas,
indicándolle en detalle como debía actuar. Foi un duro esforzo do que
Woody Strode ficou moi satisfeito. "Era un clásico", dixo. "Tiña
dignidade. John Ford puxo na miña boca palabras clásicas. Nunca viramos
antes a un negro saíndo dunha montaña coma John Wayne. Fixen a mellor
cabalgada polo río que nunca un home negro fixera na pantalla. E fíxeno
todo por min mesmo. Fixen cruzar o río a toda a raza negra". Repetiu con el en papeis secundarios doutros filmes: Two rode together, The man who shot Liberty Valance, Seven women. O director calificouno coma un dos seus mellores amigos; para Woody Strode el era Papa Ford e a súa relación acabou tendo, en efecto, formas paterno-filiais. Entre as rodaxes de Donovan's reef e Cheyenne autumn
o cineasta tivo un accidente durante unhas vacacións en París: levou un
golpe nas costas ao caer por unhas escaleiras e ficou seriamente
danado. Woody foino visitar e atopouno vello e doente. Ofreceuse a
quedar alí con el literalmente ao pé da súa cama, no chan, disposto a
axudalo as vinte e catro horas do día e a aliviar as súas dores dándolle
masaxes no lombo. Era el o único capaz de negarlle o consumo de
alcohol, o único capaz de afastalo da bebida, para daquela xa un
problema severo e crónico para o lendario autor. Pasou así varios meses: lían libros
xuntos e conversaban -nunca de cinema- até que o fillo de Ford, Pat, aconsellou poñer fin a esa estreita convivencia que
estaba alimentando toda sorte de rumores en Hollywood. Woody Strode
volvería a estar perto do seu amigo antes da súa morte en 1973. Cando chegou á súa casa estaba xa
literalmente devorado por un cancro, “non pesaría máis de cincuenta
libras, non lle quedaba pelo e o seu rostro era unha caveira”, conta o
actor nas súas memorias (Goal Dust: The Warm Candid Memoirs of a Pioneer Black Athlete and Actor,
1990). Viuno tomar a súa derradeira copa de whisky e pasou con el seis
horas termando da súa man até que entrou en coma. Coa axuda da irmá do
director envolveu o corpo nunha bandeira americana e logo “servímonos un
brandy, brindamos no seu honor e rompemos os vasos contra a cheminea”.
Podería ser unha escena dun filme do mestre.
“Era o
home máis duro co que nunca traballei. Mais dirixiume de tal xeito que
non volvín a preocuparme por estar diante dunha cámara”. O Sarxento Negro fixo de Woody Strode unha lenda, un tótem cinematográfico. John Ford resalta a súa excelencia física, a fermosura do heroe,
mais tamén a súa integridade e a súa exemplar bondade. Unha case
sobrenatural combinación de fortaleza e capacidade de sacrificio que
reproduciría de novo oito anos máis tarde noutra interpretación
memorábel, a do líder Lalubi -inspirado en Patrice Lumumba- en Seduto alla sua destra,
filme de Valerio Zurlini que creaba paralelismos entre a detención e
asasinato do protagonista -Lumumba, en suma- e a paixón de Cristo, máis
evidentes aínda no título internacional, Black Jesus. Ninguén
mellor ca Woody Strode para facer dese "Xesús negro", ninguén mellor
para facer de Braxton Rutledge, un home só, un escravo liberado que só
pode atopar un fogar no exército. Unha vítima da intolerancia e dos
prexuízos, dos que é perfectamente consciente e que o impulsan a fuxir
duns crimes dos que non é responsábel mais dos que sería un culpábel
oficial idóneo.
Quen si cre honestamente nel é o
tenente Tom Cantrell (Jeffrey Hunter); nel e en toda a tropa do 9º de
Cabaleiría, formada por soldados negros que constitúen unha comunidade
diferenciada e autónoma, menos propensa a formalidades. Nun punto do
filme o tenente Cantrell esíxelle furioso que lle conte a súa versión
dos feitos apelando á amizade: basta iso para afirmar anos de confianza
mutua entre os dous personaxes. Actúa igual a Mary Beecher que encarna
Constance Towers, que dende o primeiro momento se pon do lado do sarxento
Rutledge, o home que lle salvou a vida. O elemento sexual, como xa
pasaba en The searchers,
pasea ao fondo do filme. Os racistas estadounidenses do XIX fixeran do tabú sexual un argumento de propagación da súa noxenta mensaxe para acabar
impoñendo as tristemente célebres leis de segregación, as leis de Jim Crow. O tópico, aínda vivo na altura da (ideoloxicamente repugnante) The birth of a nation de Griffith, representaba os negros non só coma parvos e nugalláns, senón, sobre todo, coma bestas lascivas desexosas de violar mozas virxinais. O Ku Klux Klan erixíase en garante da virtude e supremacía branca
e puña freo á “contaminación da raza” a base de estender o linchamento
coma salvaxe vía extraxudicial para resolver calquera conflito, tivese ou non base real (contouno moi ben o
historiador George M. Fredrickson nun libro imprescindíbel, Racism: A Short History).
Nese contexto é moi audaz a maneira na que Ford representa a relación, guiada polo respecto mutuo,
entre Strode e Towers, incluído o plano no que el, ferido, quita a
camisa en presenza da muller, que se sente en perigo e quere verse
protexida polo soldado. A mesma Constance Towers actuará logo coma
dilixente enfermeira e coidará os feridos da unidade de xeito maternal.
Na América da época que representa o filme o sarxento
Rutledge e quizais tamén a señora Beecher serían só por iso firmes candidatos a colgar do pau máis alto;
mais, non o esquezamos, na América de 1960 en que foi rodado o filme
moitas das feridas da segregación estaban aínda abertas: tardaría catro
anos en promulgarse a Civil Rights Act que eliminou formalmente toda clase de discriminación.
Sergeant Rutledge
é outra obra mestra dun xenio que compuña cada plano e os movementos
internos dentro del cunha precisión insuperábel, que confiaba no poder
expresivo dunha mirada ou do chiscar dun ollo, que sabía rebaixar o
contido dramático dunha historia con apuntamentos de humor que lonxe de
ser gratuítos serven para describir a contorna, ás veces absurda, dun
xuízo que podería ser inxusto. Sergeant Rutledge é a emoción de
escoitarmos a Constance Towers dicindo que aínda que non lembra apenas o rostro do seu pai non pode esquecer o tacto suave da súa man áspera nas súas meixelas, ou a de vermos a Woody Strode erguendo cara ao peito
as mans esposadas mentres len a carta da súa manumisión, facendo
explícita a cruel perda dunha liberdade que non tiña ao nacer. Sergeant Rutledge
é, tamén, o filme que contén un dos intres máis fermosos e desarmantes
de toda a obra fordiana, ese no que ao sarxento Skidmore (Juano
Hernández) lle preguntan pola súa idade e explica que non sabe
exactamente cal é. "Eu nacín escravo", responde, "e vin o primeiro barco
a vapor que surcou o Mississipi. Ou polo menos a miña nai dixo que era o primeiro e colleume no colo para que o vira". E é que non
pode haber boa épica se non leva incorporada boa lírica (e unha presada
de melancolía).
Martin Pawley
Ningún comentario:
Publicar un comentario