Entre moitos espectadores, mesmo entre moitos bos cinéfilos -cinéfilos
de corte clásico, digamos- o sintagma "cinema experimental" segue
inspirando un grao máis ou menos alto de escepticismo, expresado nun
arco de sensacións que oscila entre o arqueo de cellas condescendente e
o pánico absoluto pasando pola incomprensión e o estupor (con ou sen
tremores). É, esa si, unha "herencia recibida", o froito dunha
experiencia audiovisual que ignorou e/ou desprezou parcelas xigantescas
do territorio fílmico: todas aquelas que se afastaban dun canon
narrativo de raíz novelística coa súa presentación, o seu desenvolvemento e o seu
desenlace. Non axudou moito a nosa educación literaria e artística
tradicional, esa que relegaba o pracer en favor da localización obsesiva
de recursos estilísticos e toda sorte de sinais que permitisen
etiquetar as obras baixo os paradigmas definidos polos libros de texto.
Esa educación, espero que xa superada, que fixo de calquera lectura
inspiradora e fértil unha tortura consistente en facer reconto de
metáforas e do paseo por un museo unha proba contra o reloxo cuxa finalidade era
encher un caderno con datos estúpidos para demostrar que, en efecto,
estiveramos alí. Esa educación que reducía a vivencia transformadora
dun libro á redacción dun amplo resumo do seu argumento.
Para o
espectador formado baixo ese modelo castrador -eu, para empezar-
achegarse ao "experimental" é un verdadeiro desafío: implica vencer
prexuízos (moitos), non esperar o que non é esperábel (as telenovelas
adoitan terminar cunha voda, as películas de Stan Brakhage non) e pór en
cuestión as formas de representación dominantes. Esixe un certo esforzo
por parte dun espectador atento, mais o resultado é sempre positivo,
aínda que sexa polo mero descubrimento da extrema diversidade do cinema, máis aló do que colle no multiplex veciño.
Dentro do foco
que o Festival de Sevilla dedica a Austria "o experimental" ocupa unha
parte moi destacada, con especial atención ao traballo de Martin Arnold. Para moitas persoas esta será a súa "primeira vez", o seu
encontro cunha obra singular e radical pero tamén, é bo dicilo xa,
extraordinariamente lúdica. Gran mestre da manipulación, Arnold manexa
material preexistente cuxa lóxica orixinal esnaquiza a pracer. Ao parar
as imaxes, darlles marcha atrás e repetilas até a exasperación nun
laborioso exercicio de montaxe Arnold fai explícito o artificio do
artificio que xa é en si o cinema: escenas cotiás e inocentes deixan de
ser o que eran para mudar en accións imposíbeis, case permanentemente
frustradas, que se abren a interpretacións novas, diferentes e
inquietantes. Uns segundos dunha película descoñecida cunha muller que
le nunha sala e un home que entra a visitala dilátanse até quince
minutos en Pièce touchée e lanzan unha anódina estampa caseira cara a
unha convulsa e perturbadora abstracción. En Passage a l'acte un
procedemento parecido torna un almorzo familiar de To kill a mockingbird
nunha desapiadada escena surrealista. O amor candoroso de Mickey
Rooney/Andy Harvey adquire unha notábel carga sexual en Alone. Love wastes Andy Harvey, na que un abrazo maternal se enche de connotacións
perversas e o romántico bico final da parella Mickey Rooney / Judy
Garland se converte nun hilarante tour de force.
O colmo da
sofisticación chega con Deanimated, un verdadeiro prodixio que
deconstrúe -ou, literalmente, "desanima"- unha película de serie B con
Bela Lugosi como protagonista, Invisible Ghost (Joseph E. Lewis, 1941).
Arnold segue (case) paso a paso a estrutura da película orixinal pero
suprime diálogos e borra personaxes da pantalla: as conversas
quedan a medias e os actores desaparecen dos escenarios. O resultado é
un filme-fantasma que se vai deshabitando aos poucos, que se vai
enchendo de baleiros. Un obxecto fascinante e hipnótico, fermoso até o calafrío.
Martin Pawley. Versión galega dun artigo escrito para o blog do Festival de Cine de Sevilla. O texto en español pode lerse aquí.
Ningún comentario:
Publicar un comentario