Publicar a lenda
Nunha entrevista publicada no número de xullo de 1961 da revista Vida
Gallega, o pintor Urbano Lugrís avisou da súa intención de escribir un
libro de memorias, para o cal xa tiña escollido nome: Viaxe arredor do
meu mundo. Nunca máis se soubo dese posíbel libro, a non ser un
bosquexo do que podería ser a súa capa, que debuxou no reverso dun
recibo de aluguer en maio de 1973, nunha altura da súa vida na que xa
apenas había ocasión para a ledicia. A incógnita sobre a existencia
deses escritos autobiográficos é a escusa coa que arranca a nova obra de
Luis Rei Núñez, que se vale do recurso do “manuscrito atopado” para
percorrer os vinte últimos anos do pintor galego.
O señor Lugrís e a negra sombra é, non se pode negar, unha novela ambiciosa, que
aposta por unha estrutura non precisamente sinxela que combina a voz do
narrador/autor coa da figura protagonista, da man dunhas cuartillas
supostamente orixinais que asoman aquí e acolá. O exercicio de estilo é
finalmente moito máis sofisticado: a pluralidade de personaxes que pasan
pola vida de Urbano Lugrís fai do texto un verdadeiro relato coral, que
brilla pola vizosa recreación dos ambientes culturais, algúns bohemios e
outros non tanto, da Coruña dos 50 e 60. É unha novela sobre Lugrís,
si, mais tamén sobre Miguel González Garcés, bibliotecario e poeta;
sobre Mariano Tudela, compañeiro de Lugrís na aventura de “Atlántida”,
revista de traxectoria breve pero intensa que acolleu nas súas páxinas
ao dream team da literatura e da arte galega daquel tempo; sobre o
futbolista Luis Suárez e o cantante Pucho Boedo, deuses locais cuxo
talento mete algo de luz na longa noite de pedra. Tamén sobre Álvaro Cunqueiro, que viña á Coruña dúas ou tres veces cada ano para ofrecer
algunha conferencia memorábel, mais nunca tanto como as fabulacións que
inventaba para entreter as sobremesas das consecuentes e inevitábeis
ceas (unha das partes máis suxerentes do libro de Luis Rei é, de feito, a
que describe o tortuoso camiño cara á estrea no Teatro Colón do “Don
Hamlet” cunqueirán, unha peza que houbo de vencer, e non sen
dificultades, a incomprensión do delegado provincial do Ministerio e
Información e Turismo). Pero sen dúbida o outro gran protagonista da
novela é o escritor Antón Avilés Vinagre, Avilés de Taramancos, daquela
aínda un mozo que compartía con Lugrís troulas, proxectos e frustracións
nunha cidade que podía percorrerse de tasca en tasca e que polas noites
se desfacía da rectitude e formalidade aparentes.
Ocorrente,
excéntrico e desmedido, Urbano Lugrís é o típico personaxe guloso para
calquera creador: un home que soña cunha estabilidade para a cal non
pode nin quere dar os pasos necesarios, o clásico “xenio fracasado” que
mantén a ilusión de acadar o éxito que lle devolva a felicidade que cre
ter experimentado noutrora. A vida de Lugrís, o náufrago, está chea de
anécdotas suxestivas, moitas delas falsas, e de encontros e desencontros
de enorme potencial literario. Luis Rei Núñez acerta ao seguir o
consello fordiano de “publicar a lenda”; móvese no gume da navalla que
separa (ou une) a ficción da realidade para recrear “o mito Lugrís”
sobre a base dunha riquísima documentación. Excluíndo o seu capítulo
final, perfectamente prescindíbel, a novela é un exemplo de boa
construción e solidez. Talvez sexa demasiada a solidez; seguramente
tería acadado maior altura cun voo máis libre, pero en calquera caso a
altura á que chegou non é pequena.
Martin Pawley. Publicado en PROTEXTA, suplemento de libros da revista Tempos Novos, nº 5, inverno de 2008.
Ningún comentario:
Publicar un comentario