Na maioría das entrevistas Albert Serra fala desa banalización das producións audiovisuais (gardemos para mellor ocasión o adxectivo “cinematográfico”) e da ausencia nelas de imaxes orixinais, imaxes que non viramos antes mil veces. Adoita dicilo cunha mestura característica de contundencia e humor que algunha xente detesta e eu, confésoo, sinto moi próxima. Contra esa simplificación, Serra responde con exixencia e traballo. Os seus filmes non nacen dunha única ocorrencia feliz; son o froito, arduo, de descascar un vasto material orixinal para atopar nel a obra definitiva. Hai que pensar e dedicar horas (centos) na procura de imaxes novas. Imaxes abraiantes, coma o bloque de cinco ou seis minutos do surf en Pacifiction, co azul que se converte en verde ao romper as ondas; ou, máis adiante, os diferentes tons de azul no mar e no ceo, experiencias, as dúas, realmente inmersivas sen caer na tentación da postal. Non hai cineasta hoxe que supere a Albert Serra no seu respecto pola luz, polos diferentes niveis de luz: o día é día, o crepúsculo é crepúsculo e a luz artificial, invasiva, é luz artificial, e aí fica ese plano prodixioso do campo deportivo, cos focos que se acenden e danlle á herba a cor que esperamos. Por suposto, tamén a noite é noite, é dicir, negra. Serra non ten medo dela, como non o teñen Sandro Aguilar ou Apichatpong Weerasethakul, e así nos seus filmes a noite non se transforma nunha especie de instalación artística con luces que veñen de lugares imposíbeis e acaba por facer da paisaxe un decorado ou, peor aínda, un escaparate. Con Serra, ou con Sandro, a escuridade é escura.
Na súa filmografía o director catalán valeuse en varias ocasións de mitos recoñecíbeis, do Quijote e Sancho a Casanova e Drácula, para, dalgunha maneira, “aforrar as presentacións”. O mito ao fondo de Pacifiction é o do “paraíso perdido”, mais, a diferenza do ánimo rousseauniano do Tabú de Murnau ou The Hurricane, o que se evidencia aquí é que, para a metrópole, o paraíso non foi nunca outra cousa que un manancial de recursos, un vertedoiro onde deitar o lixo ou un bordel con barra libre, a miúdo as tres cousas á vez. O travelling inicial sobre os contedores portuarios xa deixa claro que non imos ver estampas turísticas: Pacifiction fala da podremia do poder, levando ao límite unha idea xa presente en La mort de Louis XIV. O relato xira arredor dun representante do estado francés na Polinesia, o Alto Comisionado De Roller, a cargo dun eminente Benoît Magimel en extraordinaria comuñón cos métodos de Serra. De Roller, como a negra sombra rosaliana, en todo está e el é todo; durante a maior parte da metraxe vémolo sempre en movemento, maquinando cousas, ás veces de xeito paternalista, outras (o episodio co líder relixioso arredor dun casino) con pouco misericorde disposición á violencia. É un clásico cacique que inflúe até nas coreografías dun grupo de danza, ao que lle reclama “máis agresividade”, ou entra en calquera sitio á súa vontade (“non preciso de ninguén, convídome eu só”, di en referencia ao local que rexenta Morton - Sergi López). Mais sobre todas esas conxuras grandes e pequenas sobrevoa, con desacougo crecente, a presenza dun submarino do exército francés e a posíbel recuperación dos ensaios nucleares. Devagar, De Roller convéncese de que non o domina todo e intúe outras forzas que conspiran, dentro e fóra. Acabará estourando nun monólogo alucinado, o que compara a política cunha discoteca no que as persoas “xa non teñen referentes”, perden o "equilibrio, a memoria, o sentido común”, a propia noción de se é día ou é noite, do tempo mesmo. “Cren controlalo todo mais non controlan nada, nin eu controlo todo, é unha ilusión”, asume. En The Hurricane, C. Aubrey Smith espetáballe a Raymond Massey nunha escena de confrontación que “hai cousas máis fortes ca os gobernos neste mundo, algo máis profundo, máis real” [There are stronger things than governments in this world. Something deeper. More real], e esa frase ben podía formar parte dese soliloquio de De Roller para o recordo.
Benoît Magimel e Pahoa Mahagafanau |
Pacifiction expón, en toda a súa crueza, a degradación da política como unha ferramenta máis en favor da explotación capitalista da natureza e os corpos, unha globalización do mal até un punto tan grotesco que só admite a súa representación como farsa. A película, que podía parecer un thriller elíptico no que nunca se chegan a concretar nin a resolver os misterios, encamíñase de forma coherente a unha media hora final que, a través de atmosferas e non de homilías, ispe a putrefacción do mundo e a corrupción do desexo asociada á submisión. Pacifiction érguese non xa coma a obra mestra que marcará o 2022, senón coma unha sorte de final de traxecto, un final da historia (agora si, Fukuyama) que inquieta tanto como ilumina. A apocalipse, finalmente, vai chegar.
Martin Pawley (con agradecemento especial a Marcos Pérez, a quen lle roubei algunha das ideas aquí expostas). Para saber máis: dosier no número de setembro da revista Caimán - Cuadernos de Cine, con entrevistas a Albert Serra (Àngel Quintana), Montse Triola (Eulàlia Iglesias) e Artur Tort (Javier Rueda) e crítica de Jara Yáñez.
Ningún comentario:
Publicar un comentario