 |
Nadav Lapid en conversa con Daniel Ribas no 26º Curtas de Vila do Conde |
“Todo é político en Israel, un país no que a separación entre a vida
privada e a esfera colectiva é totalmente artificial”. Díxollo
Nadav Lapid (Tel Aviv, 1975) ao crítico Ariel Schweitzer nunha entrevista do
libro
Le nouveau cinéma Israélien, mais a frase serve igualmente para
describir todos os filmes do director. Todo é político no cinema de
Nadav, que entrelaza o íntimo e o público, a memoria persoal e o peso da
historia, unha confrontación entre impulsos opostos que arrastra aos
seus personaxes, sometidos a esa lóxica hostil e manipuladora. Así foi
desde a primeira curta en adiante, até conformar unha das filmografías
máis estimulantes e coherentes do cinema contemporáneo.
 |
Policía en Israel / Ha-Shoter (2011) |
Faise
palpábel esa dinámica entre forzas contrarias na presenza do universo
militar. Hai, dunha banda, un malestar evidente, o desagrado ante a
visión de homes armados polas rúas, ou, como en
Ammunition Hill, o
tributo ás fazañas bélicas pasadas por parte dos nenos e nenas dunha
escola. Mais tamén está a fascinación polo exército nun país no que o
servizo militar segue sendo obrigatorio. O mito do heroísmo, da entrada
en combate, o
glamour dos uniformes, a mocidade como celebración. O
sentimento de pertenza a un grupo, o pracer irreflexivo do sometemento, a
disolución inconsciente da propia personalidade en favor dun mandato
superior. Así é o fillo maior de Nira, a profesora de parvulario, ou os
policías de
Ha-Shoter, que teñen a fidelidade e a obediencia como
valores supremos. Un clan de machos que festexan a camaradería e a
virilidade, esa mesma masculinidade recia e dominante intimamente
asociada ao ideario nacional: basta ver as películas que nos anos 70
fixo outro grande cineasta israelita,
Uri Zohar, para constatalo. Yaron, o
protagonista de
Policía en Israel, fai sempre o que se supón que debe,
executa coa mesma minuciosidade unha masaxe á súa muller embarazada que a
resolución dun secuestro. Mais ao final bastará a visión dun rostro
para que esboroe o seu mundo de vigor e disciplina: as cousas non son
nunca tan sinxelas. Outra visión, unha imaxe proxectada nunha pantalla
-un plano de
Teorema de Pasolini- suporá unha ruptura decisiva para o
soldado de
Lama?, cinco minutos de absoluta perfección (e unha lección
maxistral máis de montaxe a cargo de
Era Lapid, nai do director).

Facerse
adulto, a calquera idade, esixe renunciar ao acatamento dócil de
certezas dubidosas. Esixe aceptar a complexidade, aínda que doia. En
Haganenet un neno de cinco anos, Yoav, mostra un talento excepcional
para a poesía. En calquera momento, de súpeto, porase a camiñar dun lado
a outro mentres recita versos de inesperada altura intelectual. De onde
saen esas palabras? Como pode alguén tan pequeno falar de emocións
sofisticadas que non viviu? Para a súa perplexa profesora, ela mesma
fascinada pola poesía, por unha beleza que ansía mais non posúe, Yoav é
un milagre que require protección nunha sociedade que despreza o talento
e o coñecemento. Un país que despreza aos poetas. Non por casualidade a
película comeza co marido de Nira tombado no sofá vendo un estúpido
programa de televisión. Cando se incorpora para sentar, golpea non unha
senón dúas veces a cámara, que se sacode. Dalgunha forma, ese xesto
introduce xa o ton da película: rompe a parede invisíbel que separa o
espectador do relato, mais rómpea facendo que a imaxe trema. O que
treme, por un instante, é o mal gusto e a comodidade. A película
revólvese porque é preciso revolverse ante a indolencia, ante a apatía. A
poesía é a ferramenta da que se vale Nira na súa guerra contra o mal da
banalidade. Nunha sociedade que aplaude as mensaxes triviais e os
discursos sen matices, que grita máis que fala, que nega os debates por
pura preguiza, non pode haber verdadeira rebelión se non nace da dúbida,
de perder o medo a dicir “non sei”, de perder o medo a dicir “non”, de
asumir, desexar mesmo, que non haxa camiños fáciles. Nira podería
afirmar, coma o “salvaxe” John de
Un mundo feliz de Aldous Huxley, “non
quero a comodidade”. Nira, como John, quere a poesía, o perigo real, a
liberdade, a bondade, o pecado. Reclama o seu dereito a ser infeliz, a
arriscar a súa vida tranquila e estábel. A súa actitude é moito máis
revolucionaria que a dos radicais burgueses de
Ha-Shoter. A súa é unha
batalla perdida e disparatada, mais irrenunciábel. Non é froito dun
idealismo naif, senón unha reacción visceral e sen compaixón contra a
vulgaridade. Nira é un personaxe perturbador, un dos máis fascinantes e
complexos do cinema deste século, e a interpretación que dela fai Sarit
Larry é memorábel. É un piar básico dun filme excepcional, que asombra
pola elegancia e gracilidade con que a cámara segue aos actores, en
particular os nenos. O que conseguen facer Nadav e o seu director de
fotografía
Shai Goldman é case sobrenatural: a pantalla énchese co
rostro de Yoav ou coa mirada de Nira e desaparece todo o demais, esvaece
a dureza urbana de Tel Aviv. Aínda que a cidade estea moi viva no
filme, coas súas divisións raciais, os seus ricos despreocupados e os
seus artistas snob.
 |
Myomano Shel Tzlam Hatonot / Do diario dun fotógrafo de vodas (2016) |
|
Ninguén pode desfacerse da historia. En
Kvish, a estrada dun encontro amoroso foi antes o espazo dunha acción
violenta co conflito palestino-israelita como escusa. A Shoah é o obxecto
de interese da amiga de Emile na
mediometraxe homónima, fronte aos
desexos bastante máis prosaicos e carnais do seu contacto en Israel;
acabarán descubrindo que teñen moito máis en común do que imaxinaban
noutro deses xogos dialécticos tan propios do director. Tampouco ninguén
pode desfacerse da tradición, mais si queda certa marxe para a
rebeldía. O protagonista de
Do diario dun fotógrafo de casamentos subverte o
acontecemento social por excelencia, o matrimonio, con grandes doses de
mordacidade e escepticismo. “Eu xa o vin todo, mesmo vos vin a vós”,
dille a uns noivos. Ou “as vodas son coma os funerais, nunhas enterras
aos vivos e noutras aos mortos”. Fronte á felicidade simulada coma proba
da submisión ante as convencións, ante os seus ollos e a súa cámara
desvélase un profundo malestar. A miúdo hai máis impostura que desexo. A
solución pasa por renunciar á comodidade. Por aprender a dicir “non”.
Por aceptar a complexidade, aínda que doia.
Martin Pawley. Texto escrito para o catálogo do Curtas de Vila do Conde, que na súa edición de 2018 tivo como realizador en foco a Nadav Lapid.
Ningún comentario:
Publicar un comentario