![]() |
Félix Moati en En la alcoba del sultán |
Unha figura fascinante do cinema primitivo é a do francés Gabriel Veyre, un mozo de vinte e cinco anos que, após rematar os seus estudos de Farmacia en Lyon, comezou a traballar en 1896 para os irmáns Lumière como operador de cámara. Tivo a encomenda de viaxar polo planeta adiante para obter panoramas de diferentes lugares e así foi que percorreu primeiro México, Cuba, Colombia, Venezuela e Panamá e despois Xapón, China e Indochina, onde fixo un celebrado plano, Le Village de Namo, pioneiro travelling artesanal feito sobre un carro atrás do cal corren as crianzas dunha vila. Á volta do novo século atendeu unha proposta inesperada, a do sultán de Marrocos Abd al-Aziz ben Hassan, que, interesado pola nova arte, o converteu no seu fotógrafo e cineasta oficial. Dese encontro xurdiu un libro, Dans l'intimité du sultan: Au Maroc, e un fogar definitivo para Gabriel, quen, activo até ao final, morreu en Casablanca en 1936.
Nos anos de Veyre ao servizo do monarca reparou Javier Rebollo para crear a súa cuarta longametraxe, a marabillosa En la alcoba del sultán. Nacido en Madrid en 1969, Rebollo é autor dunha das mellores películas españolas deste século, La mujer sin piano (2009), memorábel aventura urbana dunha muller casada –o mellor papel que fixo nunca Carmen Machi– que decide escapar da soidade e a rutina. No seu paseo (con perruca e maleta) por un Madrid nocturno cheo de atrancos atopará un peculiar inmigrante polaco (o checo Jan Budař), unha compañía efémera que é a porta a un mundo tan imposíbel como ilusionante. O seu ton "triste-alegre" reaparecía en El muerto y ser feliz (2012), que lle deu o premio Goya ao mellor actor a José Sacristán pola maxistral encarnación dun asasino a soldo e enfermo terminal que encontraba un camiño de redención nun filme que falaba da dor física e da alma mais tamén "do misterio da morte e o do seu contrario o amor", escribiu na altura o lembrado Xabier P. DoCampo.
E o amor é unha palabra clave. Rebollo non fai "filmes de
amor", senón "filmes con amor",
con amor e respecto polas imaxes, tamén polas persoas que
axudan a crear esas imaxes e
polas personaxes que saen na
pantalla. Só así pode facerse,
encarando dificultades sen fin,
unha obra como En la alcoba del
sultán. A tres días de comezar a
rodaxe en Marrocos, con todo o
equipo xa instalado e listo, recibiron unha comunicación das
autoridades locais pola cal se
cancelaban os permisos de filmación concedidos. Foi necesario reaccionar con urxencia para
evitar o colapso. Foi preciso
buscar novos escenarios, finalmente en Tunisia, e reescribir o
guión para axustarse ao tempo
que restaba dispoñíbel logo de
asumir as semanas perdidas
no tránsito dun lugar ao outro,
dunha produción a outra. Houbo que dicir adeus aos luxosos
palacios de Fez previstos para
acomodarse nas máis austeras
construcións do deserto tunisiano, que evocan por igual a Pasolini e A guerra das galaxias.
Vendo o resultado final é tentador dicir que gañaron moito co
cambio. Ese espazo intemporal
achega unha capa máis de fantasía a unha película que é pura
ficción, unha celebración da capacidade humana para inventar
historias, da narración "que nos
salva, como a Sherezade", explica Rebollo en conversa durante
a Seminci, que acolleu a estrea
mundial. "A novela é a morte;
detrás do fin, cando se pasa a
páxina, o relato fica pechado.
Porén a narración, dá o mesmo
unha narración oral galega ou
unha árabe, nunca se acaba. Vai
modificándose, vai cambiando;
segundo quen a conta, cóntase
dun xeito ou doutro. Unha narración está viva sempre e esta
película contén multitude de
narracións e variacións sobre a
mesma narración".
Nesas variacións crúzanse os
feitos reais e os nacidos da
imaxinación, mais aquí a imaxinación non mente, antes polo
contrario, reforza a verdade.
O retrato de Gabriel Veyre,
encarnado por un Félix Moati
herdeiro da enerxía cómica dos
xenios franceses do absurdo, de
Jacques Tati a Pierre Étaix, non
deixa de ser rigoroso por voar
libremente lonxe do rexistro
enciclopédico, por permitirse a
fábula e o humor, por ser deliberadamente fragmentario mais,
ao mesmo tempo, preguntarse
con fondura o que pode haber
(e o que non) dentro dun fotograma ou lanzar algunha retranqueira reflexión sobre os usos
capitalistas dunha arte que se
empeñou en ser industria. A
cinefilia de Rebollo non cae
na idolatría paralizante; o seu
é un amor xeneroso e lúdico,
unha mirada cariñosa e crítica
máis interesada nas preguntas
que nas respostas da que mana
o torrente feliz de ideas que é
este filme.
Martin Pawley. Publicado orixinalmente no Nós Diario o 8 de novembro de 2024, sexta feira.
Ningún comentario:
Publicar un comentario