martes, 31 de decembro de 2024
Temos as estrelas
sábado, 21 de decembro de 2024
Palabras para o ceo
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Fotografía de Fins Eirexas do ceo estrelado dende unha furna na praia de Osmo, Corme. Na imaxe pode verse a estrela Rosalíadecastro. |
venres, 20 de decembro de 2024
Con todos os abrazos [Feliz 2025]
martes, 17 de decembro de 2024
Redescubrirmos María Luz Morales (e II). Pioneira da crítica.
xoves, 12 de decembro de 2024
Henry Fonda for President
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Xardín de rosas en memoria de Henry Fonda, no filme Henry Fonda for President. |
luns, 9 de decembro de 2024
Redescubrirmos María Luz Morales (I). A escritora e Galiza.
domingo, 1 de decembro de 2024
Devolvámosle la Vía Láctea a las ciudades
Es factible mantener una iluminación urbana suficiente y garantizar al mismo tiempo la contemplación de un cielo estrellado.
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Fotograma de Happy Together (Wong Kar-wai, 1997) |
En un artículo de referencia sobre el papel de la luz artificial en el tránsito de peatones y vehículos, Road lighting research for drivers and pedestrians: The basis of luminance and illuminance recommendations, Steve Fotios y Ron Gibbons, profesores los dos en escuelas de arquitectura, exponían como en la segunda mitad del siglo XX se habían multiplicado por siete los niveles medios de iluminación pública en el Reino Unido sin causa justificada. Aún en la década de los 50 la iluminancia media en las calles británicas no pasaba de 2 lx, un valor que empezó a crecer de forma exponencial a partir de los 60 para alcanzar una cifra próxima a los 10 lx en los 80 y a los 14 lx hacia el cambio de siglo. «Los cambios en la tecnología», escribían, «han promovido lámparas de mayor eficacia y los niveles de luz pueden haber aumentado porque podía hacerse, no porque hubiera evidencia de un beneficio por eses mayores niveles de luz» (...)
Martin Pawley. O artigo completo pode lerse na sección "La noche es necesaria" da Revista Astronomía, número 306, decembro de 2024. As persoas subscritoras poden acceder á revista no seu sitio web.
venres, 29 de novembro de 2024
Tiempo para pensar. Entrevista a Eva Villaver.
sábado, 16 de novembro de 2024
Discurso de Alberto Gracia na recollida do Premio Cineuropa
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Goretti Sanmartín, Alberto Gracia e José Luis Losa na entrega do Premio Cineuropa. Fotografía: Brais Lojo (Cineuropa) |
martes, 12 de novembro de 2024
Alberto Gracia, eloxio da melancolía
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Alberto Gracia. Imaxe: Amador Lorenzo | Filmika Galaika |
sábado, 9 de novembro de 2024
Miguel Gomes, a arte de narrar
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Miguel Gomes na estrea de 'Grand Tour' na Seminci. (Foto: Seminci / Photogenic |
venres, 8 de novembro de 2024
Na alcoba do sultán
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Félix Moati en En la alcoba del sultán |
venres, 1 de novembro de 2024
Toda la luz artificial contamina
Lo que como sociedad promovemos o toleramos ayuda a definir el mundo en que vivimos.
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Fotograma de F for Fake (Orson Welles, 1973) |
En un artículo de hace dos años me hice eco de una tan concisa como reveladora nota de Salva Bará que explicaba que de cada 22 millones de fotones reflejados en el ambiente, el ojo captura únicamente uno para la visión. Las cuentas no son difíciles: se trata de comparar la superficie de la pupila, nuestra ventana de entrada de luz, cuyo diámetro es de 6 milímetros, con la de la semiesfera centrada en cada punto de la escena que tenemos por delante en la que se reflejan los fotones. Suponiendo una distancia de visión (conservadora) de 10 metros, el cociente entre superficies da 4,5·10⁻8 : esa es la fracción de luz que recibimos, esa partícula de cada 22 millones que ya presentamos y que, excuso decirlo, es muy valiosa para nuestro cerebro. El resto de los fotones (el 99,999995 %) no los usamos, o sea, no los vemos, así que la máxima eficiencia de un sistema de iluminación exterior perfecto es del 0,000005 %. No hay milagro tecnológico que vaya a cambiar esa limitación física.
A efectos prácticos podemos considerar contaminante «toda» la luz artificial producida, de la que además una parte notable, hasta un 80 %, es absorbida por los materiales y no contribuye a nuestra captación de fotones, así que la eficiencia máxima en un caso real típico habría que dividirla por cinco y dejarla en el 0,000001 %. Un resultado provocador de este hecho es preguntarse cuánto cuesta la luz que verdaderamente utilizamos. Basta multiplicar la eficiencia calculada por la factura anual de cualquier ayuntamiento para comprobar que el coste de los fotones que necesitamos se pagaría con unas moneditas. Los otros cientos de miles o millones de euros presupuestados son pura polución.
En sus siempre inspiradoras charlas Salva insiste en dejarnos claro que la luz artificial es un agente contaminante; un contaminante útil, como tantos otros, que debemos gestionar con prudencia. Es fundamental asumir que el impacto negativo de la luz depende de las emisiones totales y que estas, necesariamente, tendrán que limitarse, igual que sucede con cualquier otro elemento contaminante. Por bienintencionada que sea, la mejora de cada instalación individual no sirve de nada si globalmente las emisiones aumentan.
No hay soluciones tecnológicas para los problemas sociales y políticos, y cómo alteramos la noche es uno de ellos. El inmenso conocimiento científico acumulado sobre la contaminación lumínica nos da pistas sobre las consecuencias de nuestras decisiones, pero la elección final, por equivocada que sea, le corresponde a la ciudadanía (entendiendo por equivocadas aquellas elecciones que provocan daños injustificables). Podemos, colectivamente, aceptar la desaparición de la noche, el calentamiento global y la destrucción de los ecosistemas como daños colaterales «inevitables» (sic) de la codicia capitalista, igual que toleramos el genocidio palestino o las vergonzantes cábalas sobre el número de cuerpos africanos que cada gobierno autonómico puede acoger, enésima demostración de que incluso ante una crisis humanitaria algunos humanos son menos iguales que otros. Podemos hacer de la Tierra un lugar inhabitable. O no. Esa es la decisión que debemos tomar.
Martin Pawley. Artigo publicado orixinalmente na sección "La noche es necesaria" da Revista Astronomía, número 305, novembro de 2024.
sábado, 12 de outubro de 2024
Revisar os marcos
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En la alcoba del sultán (Javier Rebollo, 2024) |
xoves, 3 de outubro de 2024
O cinema sonoro na Coruña
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El Orzán, 18 de xuño de 1930. |
martes, 1 de outubro de 2024
Un viaje por la noche que no es noche
Un juego de mesa nos invita a conocer mejor los efectos negativos de la luz artificial en la naturaleza.
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Versión galega do taboleiro de xogo. |
Martin Pawley. Artigo publicado orixinalmente na sección "La noche es necesaria" da Revista Astronomía, número 304, outubro de 2024.
venres, 13 de setembro de 2024
Escritos sobre cinema de Agustín Fernández Paz
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Agustín Fernández Paz. Imaxe tomada do seu sitio web. |
Non é descoñecido o amor polo cinema de Agustín Fernández Paz, que se fixo explícito nun dos seus libros capitais, Fantasmas de luz, e antes nun conto longo, Amor dos quince anos, Marilyn. A súa cinefilia comezou na infancia e mocidade co Cine Villalbés como primeiro escenario, un espazo de “educación sentimental” e “descubrimento do mundo” que “axudaba a esquecer por unhas horas unha realidade dura e difícil”, a Galiza dos anos 50, “e facía máis doado soportala”. Iso contou nun fermoso texto, O Cine Villalbés, redactado para as “Festas de San Ramón” da súa vila e agora recollido no volume O rastro que deixamos. Recordaba tamén aí a que vén sendo a súa verdadeira “primeira vez”, o día en que un veciño, acomodador da sala, o levou a unha proxección d’A illa do tesouro de Byron Haskin.
“Supoño que nunca poderei esquecer o que para min supuxo contemplar aquelas imaxes, mergullarme naquela historia que estaba a ocorrer na pantalla, a tan pouca distancia de min, e que me quedou gravada para sempre. Miña nai tenme comentado que me brillaban os ollos dun xeito moi especial cando o noso veciño me levou de volta á casa. E non era de estrañar, penso agora, xa que aquel día acababa de descubrir a que sería unha das paixóns da miña vida. Porque o cine, e tamén os libros, son os responsables de que eu hoxe dedique unha parte do meu tempo a este oficio de inventar vidas e historias por medio das palabras”.O Agustín escritor foi, ante todo, un lector e un espectador de cinema plenamente consciente. Un cinéfilo que se foi formando como tal vendo filmes mais tamén devorando revistas e libros, da colección de Film Ideal que había na biblioteca da Laboral de Xixón aos exemplares de Nuestro cine que mercaría el anos despois (...)
xoves, 12 de setembro de 2024
Plácido Romero, na miña memoria
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Autor da imaxe: Xesús Fariñas [La Región] |
venres, 6 de setembro de 2024
Maroun regresa a Beirut
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Maroun regresa a Beirut (Feyrouz Serhal, 2024) |